سفید شدن مو
چطور می توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم ؟
مهر ۱۸, ۱۴۰۱
پیری زودرس
چه چیزی باعث پیری زودرس پوست می شود؟
مهر ۱۸, ۱۴۰۱

کراتینه مو ! آری یا نه ؟  

کراتینه مو

کراتینه مو

داشتن موهای زیبا ، براق و صاف را اکثر افراد دوست دارند.

مقدمه کراتینه مو

به همین دلیل از روشهای مختلف مانند اتو کردن ، سشوار کردن ، ژل ها و حالت دهنده های مختلف ، شانه های مخصوص و سایر روشها برای صاف کردن موهای خود استفاده می کنند. امروزه نه تنها خانم ها بلکه آقایان نیز داشتن موی زیبا و صاف را یکی از ملاکهای زیبایی و آراستگی ظاهری خود می دانند. به همین دلیل آنها نیز به دنبال راه حلی هستند که بتوانند موهای خود را به راحت ترین و بهترین شکل ممکن صاف کنند.

یکی از روشهایی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران زیادی نیز توانسته دور خود جمع کند ، روش کراتینه کردن است. حتی آقایان نیز جزء مشتریان این روش از صاف کردن موها هستند.

با اینکه هم اکنون افراد زیادی در حال کراتینه کردن موها هستند ولی تعداد زیادی افراد هم وجود دارند که این روش را مضر می دانند. به عنوان مثال ، برخی از این افراد معتقد هستند کراتینه برای سلامتی موها مضر است و حتی ممکن است اطرافیان فرد نیز تحت تأثیر مضرات آن قرار بگیرند.

در مقابل عده ای معتقد هستند کراتینه کردن مو آنقدر مضر نیست که بخواهیم از عواقب آن بترسیم یا به طور کلی این روش را کنار بگذاریم. در مقابل حتی برخی از افراد یا کسانی که حرفه شان آرایش مو است معتقد هستند این روش از صاف کردن موها برای مو بسیار مفید نیز می باشد. به همین دلیل افراد زیادی هستند که نمی دانند آیا کراتینه کردن مو بالاخره روش خوبی است یا نه ؟

حتی برخی ممکن است تمایل زیادی به این کار داشته باشند ولی از ترس مضرات آن یا مطمئن نبودن این روش ، از اقدام به آن صرف نظر کنند. این مسئله هم اکنون دغدغه بسیاری از افراد است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی فواید و مضرات کراتینه بپردازیم و در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا می توان دست به این کار زد یا نه و بهتر است از خیر آن بگذریم. بهتر است ابتدا به این مسئله بپردازیم که کلاً این روش نوظهور چیست و چه کاری در این روش انجام می شود ؟

کراتینه کردن یکی از روشهایی است که افراد دارای موهای فر یا وز از آن استفاده می کنند تا موهایشان را صاف کنند. در این روش ، از یک ماده ویژه ای برای صاف کردن مو استفاده می کنند. اما بزرگترین تناقض و مناقشه ای که وجود دارد این است که برخی معتقد هستند با روش کراتینه کردن ، موها مجدداً احیا می شود و سلامت و زیبایی ظاهری خود را پیدا می کند. در حالی که برخی معتقد هستند ماده ای که برای این منظور استفاده می شود بسیار مضر است. اما در ادامه با ما همراه باشید.

کوکتل مو مزوتراپی توسکانی        – کوکتل مزوتراپی فیوژن        – کوکتل مزوتراپی مو درماهیل          – کوکتل مزوتراپی مو بایواسکین              – کوکتل مزوترپی مو مزولایک

فواید کراتینه کردن

یک) استفاده برای هر نوع مویی

کراتینه از جمله روشهایی است که شما می توانید آن را برای هر نوع مویی استفاده کنید. به عنوان مثال ، ربطی به جنس موهایتان ندارد و هیچ محدودیتی هم برای آن ذکر نشده است. برخی تصور می کنند این روش فقط برای موهای فر یا مجعد است ، در حالی که این روش حتی برای افرادی که موهای صافی دارند نیز استفاده می شود.

دو) روش آسان و سریع

کراتینه کردن از جمله روشهایی است که بسیار سریع و آسان انجام می شود. برخی از روشها مانند اتو کردن زمان زیادی را از افراد صرف می کند. همچنین نیاز دارند مدام این کار را تکرار کنند. از طرفی برخی دیگر از روشها نیز بسیار دشوار هستند. در حالی که کراتینه کردن بسیار سریع و ساده انجام می شود.

سه) طولانی بودن اثر آن

کراتینه کردن مو تقریباً از روشهایی است که اگر شما آن را انجام دهید ، به این زودی نیازی به تجدید کراتینه نیست. به عنوان مثال ، بین 3 تا 6 ماه طول می کشد تا اثر کراتینه از بین برود. به همین دلیل بسیاری از افراد این روش را انتخاب می کنند و برای 3 تا 6 ماه راحت هستند و از موهای زیبای خود لذت می برند.

چهار) محافظت از موها

از آنجایی که کراتینه مانند یک لایه محافظتی روی موی شما قرار می گیرد. بنابراین ، تا حد زیادی می تواند از اثرات مواد مضر دیگر مانند مواد شیمیایی شامپوها یا سایر مواد محافظت کند. از طرفی با کراتینه کردن شما مدام نیاز به سشوار یا اتو کردن مو نیستید و همین موجب می شود موهای شما در برابر اثرات مضر گرمای زیاد محافظت شود.

پنج) عدم محدودیت جنسیتی

یکی از جذابیتهای روش کراتینه کردن این است که هیچ محدودیت جنسیتی ندارد. به این معنا که این روش فقط برای خانم نیست. بلکه بسیاری از آقایان هم هستند که تمایل دارند موهای صاف و زیبایی داشته باشند به ویژه اگر اهل بلند کردن موهایشان باشند. بنابراین آنها نیز می توانند از این روش استفاده کنند.

شش) تاثیر بسیار قوی روش کراتینه

برخی از روشهای صاف کردن مو ممکن است برای انواع مو کاربرد نداشته باشد یا بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال ، اگر شما موهای پرپشت و در عین حال بلندی داشته باشید اینکه بخواهید هر روز آن را سشوار بکشید یا اتو کنید واقعاً از توانتان خارج است. در حالی که شما هر چقدر موی پر پشت یا بلندی داشته باشید از روش کراتینه به راحتی می توانید استفاده کنید.

هفت) رسیدگی و مراقبت راحت تر و کمتر

کراتینه کردن موها یکی از روشهایی است که شما در این روش نیاز زیادی به مراقبت کردن از موها ندارید. زیرا با این روش شما نیازی به اسپری های حالت دهنده و صاف کننده ، لوسیون های تقویتی و سایر کرم های مربوط به مو ندارید. همانطور که از نام این روش پیداست ، شما موها را به راحتی کراتین می کنید و کراتین موهای شما تامین می شود.

هشت) ترمیم ساختمان مو

بنابر آنچه تجربه شده و ادعا می شود ، این است که کراتینه کردن به دلیل اینکه از ماده مغذی مو با نام کراتین استفاده می شود می تواند ساختمان مو را ترمیم کند. بنابراین میزان وز شدن و شکنندگی مو را کم می کند. از طرفی ، موهای نرم و براقی خواهید داشت.

نه) محافظت از تابش نورهای مضر

همانطور که می دانید موهای ما در معرض مواد مضر زیادی قرار دارد. مثلاً آلودگی هوا یکی از آنهاست. همچنین نور خورشید نیز حاوی اشعه های مضر است که می تواند برای موهای شما ضرر داشته باشد و آنها را دچار آسیب کند. کراتینه کردن از جمله روشهایی است که میزان نفوذ مواد مضر در موها را کاهش می دهد.

ده) شانه زدن راحت تر

به خوبی می توان فهمید که شانه کردن یک موی صاف تا چه حد لذت بخش است. از کودکی صاف کردن موها با شانه یکی از روشهای سخت و شاید دردناک برای بسیاری از ماها بوده است. اینکه موی شما هر ساعت از شبانه روز ، صاف و قابل شانه کردن باشد بسیار لذت بخش است. بنابراین می توان آن را نیز جزء مزایای این روش به حساب برد.

یازده) پایداری بالا

حتماً شما نیز تجربه کرده اید که در آب و هوای مختلف موهای شما حالت خود را از دست می دهد و تغییر می کند. به عنوان مثال ، به محض اینکه پایتان را به شمال کشور می گذارید موهای شما مجعد و فر می شود. ممکن است از روشهای مختلف استفاده کنید تا آنها را مجدداً صاف کنید که بسیار خسته کننده است و سفر را نیز برای شما ممکن است تلخ کند یا لذت آن را کمتر سازد. در حالی که با کراتینه کردن مو ، با تغییرات آب و هوایی نیز همچنان موهای صافی خواهید داشت.

ضررهای کراتینه کردن

تا اینجا در خصوص فواید و خواص کراتینه کردن مو گفتیم ؛ حالا کمی هم در خصوص مضرات آن بگوییم تا اطلاعات ما در خصوص این روش از صاف کردن موها کامل تر شود.

یک) عدم طبیعی بودن

یکی از مضراتی که موهای کراتینه شده پیدا می کنند این است که حالت موی شما از دور داد می زند که غیر طبیعی است. هیچ موی طبیعی در حالت طبیعی آنقدر صاف و زیبا و براق نیست. از طرفی ، برق آن بسیار زیادی است و صافی آن نیز شاید برای عده ای چندان جالب نباشد. بنابراین شما هر کاری کنید موی شما حالت مصنوعی به خود گرفته است و همین حالت مصنوعی اثر بسیار زیادی روی زیبایی ظاهری آن می گذارد.

دو) گران بودن روش کراتینه کردن

کراتینه کردن از جمله روشهای گران قیمت برای صاف کردن موهاست. شما با یک بار خرید اتوی مو یا سشوار می توانید سالها از آن استفاده کنید و این کار را خودتان می توانید به صورت مستقل انجام دهید. در حالی که روش کراتینه کردن هم گران قیمت است و هم اینکه شما پس از چند ماه مجدد نیاز به آرایشگاه و تجدید کراتینه پیدا می کنید.

سه) آسیب به موها

در بالا در خصوص فواید کراتینه برای سلامتی مو گفتیم ؛ اما هر چقدر هم روش سالمی باشد از آنجایی که یک روش غیر طبیعی است بنابراین مضرات خود را دارد. به عنوان مثال ، بسیاری از افراد هستند که از خشکی موهای خود پس از کراتینه کردن شکایت می کنند. برخی دیگر نیز ادعا می کنند پس از چندین بار شستشو ، موهای آنها به طور جدی آسیب دیده است.

چهار) ریزش موها

هر چقدر هم روش کراتینه کردن موجب زیبایی موی شما شود یا فوایدی برای آن داشته باشد ولی ریزش مو از جمله چیزهایی است که هیچ کسی تمایل ندارد آن را تجربه کند. متاسفانه برخی از افراد پس از کراتینه کردن موها ، دچار ریزش مو می شوند و مقدار زیادی از موهای خود را از دست می دهند.

در این مقاله سعی شد جنبه های مثبت و منفی کراتینه کردن مو گفته شود تا تصمیم گیری در خصوص آن برایتان راحت تر شود. بنابراین با توجه به اطلاعات بالا می توانید جنبه های مثبت و منفی کراتینه کردن را بسنجید و اقدام کنید.


موضوع مرتبط :

چطور می توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم

بهترین مزو مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید