چطور می توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم ؟

مراقبت پوست در گرما تابستان
مراقبتهای پوستی مورد نیاز در روزهای گرم سال
مرداد ۷, ۱۴۰۱
کراتینه مو
کراتینه مو ! آری یا نه ؟  
مرداد ۷, ۱۴۰۱

چطور می توانیم از سفید شدن موها جلوگیری کنیم ؟

سفید شدن مو

سفید شدن مو

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که موهایتان سفید شده یا کم کم در حال سفید شدن است ؟

مقدمه در مورد سفید شدن مو 

اگر موهایتان سفید شده یا در حال سفید شدن هست چه احساسی نسبت به این تغییر دارید ؟ تحقیقات نشان می دهد اغلب افرادی که موهایشان سفید شده یا در حال سفید شدن است میزان رضایت کمتری از ظاهر خود دارند.

علاوه بر این احساس می کنند به سالخوردگی نزدیکتر شده اند و همین می تواند به شدت اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد یا احساسات منفی مانند افسردگی یا ناامیدی را برای آنها به وجود آورد.

بسیاری از آنها آینده پیش روی خود را کوتاه می بینند و تصور می کنند تغییر ظاهر یعنی فرصت کمی برای آنها باقی مانده است. واقعیت این است که سفید شدن موها برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و حتی بسیاری از افراد تلاش می کنند با رنگ کردن ، ظاهر در حال تغییر خود را بپوشانند و احساس بهتری پیدا کنند ؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که با این پدیده به شکل بسیار منطقی مواجه شوید.

آیا تا کنون فردی را دیده اید که به هیچ عنوان در طول زندگی ، موهایش به سمت سفید شدن پیش نرود ؟ آیا فردی با سن بسیار بالا را می شناسید که تمامی موهای سیاه آن همچنان حفظ شده باشد ؟ پس این انتظار غیر منطقی است که توقع داشته باشیم موهایمان سفید نشود ؛ زیرا یک روند بسیار طبیعی را طی خواهد کرد ؛

اما از آنجایی که بسیاری از افراد از این تغییر شکل و روندی که پیغام گذر عمر را به آنها می دهد احساس خوبی ندارند قصد داریم در این مقاله به موارد و عواملی که موجب می شود روند سفید شدن موها جلوتر بیافتد اشاره کنیم تا با کنترل کردن برخی از این موارد و عوامل ، روند سفید شدن را بتوانیم کندتر کنیم.

یک) ارث

ویژگیهای ارثی از قوی ترین و موثرترین ویژگیهایی هستند که غالباً تحت هر شرایطی بروز پیدا می کنند. شما شاید بتوانید جلوی بسیاری از عوامل بیرونی و محیطی را بگیرید ولی عوامل ارثی غالباً تحت هر شرایطی بروز خواهند کرد.

اگر جزء افرادی هستید که به صورت ارثی و خانوادگی ، موهایتان زودتر سفید می شود پس جای نگرانی نیست و این فقط ویژگی ارثی شماست که بروز پیدا می کند. در چنین مواقعی بهتر است ظاهر جدید را بپذیرید و استرس بی پایه و اساسی را تجربه نکنید.

دو) مصرف دخانیات

از جمله مواردی که به شدت می تواند سفید شدن موها را سرعت ببخشد مصرف دخانیات است. برخی از محققان می گویند که دخانیات به دلیل اینکه عملکرد برخی از سلولها را مختل می کند بیش از عوامل ارثی می تواند سفید شدن موها را سرعت بخشد. بنابراین ، اگر از آن دست افرادی هستید که دخانیات مصرف می کنید باید دیر یا زود منتظر سفید شدن موهای خود باشید.

سه) گذر عمر

یکی دیگر از عواملی که موجب سفید شدن مو می شود گذر عمر  و بالاتر رفتن سن است. زمانی که شما در سنین کودکی و جوانی هستید کف سر شما مقداری چربی تولید می کند و همین چربی موجب حفظ سلامت موهای شما و ترشح برخی از مواد در سلولهای کف سر و موهای شما می شود که به سیاه بودن موها کمک می کند ؛ اما بعد از مدتی که سن افراد بالا می رود میزان این مواد کاهش پیدا می کند و کم کم سفید شدن موها شروع می شود.

چهار) سفید شدن مو و بیماریهای خاص

برخی از بیماریها نیز ارتباط مستقیم و قوی با سفید شدن مو دارند. به عنوان مثال ، افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند غالباً موهایشان زودتر سفید می شود. بنابراین اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید حتماً نسبت به آن حساس باشید و درمان آن را زودتر شروع کنید ، چرا که درمان به موقع بیماری ها یا پیشگیری از آنها می تواند تا حد زیادی از اختلالاتی که تابع آن هستند جلوگیری کند.

پنح) اختلالات گوارشی

تحقیقاتی که اخیراً انجام شده نشان می دهد که برخی از اختلالات گوارشی ممکن است منجر به پیری زودرس ارگانهای بدنی از جمله سفید شدن موها شود. اگر دچار این گونه بیماریها هستید نسبت به درمان آن زودتر اقدام نمایید.

شش) کمبود ویتامین ها

از دیگر مواردی که سفید شدن موها را تسریع می کند کمبود ویتامین است. بدن ما روزانه به انواع ویتامینها احتیاج دارد که باید با یک تغذیه مناسب بتوانید این مواد و ویتامین های لازم را به بدن خود برسانید. متاسفانه بسیاری از ایرانیان نسبت به تغذیه سالم ناآگاه هستند یا لزوم آن را در سلامت خود آنچان که باید درک نکرده اند.

به همین دلیل بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین هستند. از جمله ویتامین های لازم برای سلامت بدن و حفظ جوانی و پیشگیری از بروز علائم افزایش سن مانند سفید شدن موها می توانیم به ویتامین هایی همچون آهن، کلسیم، روی ، مس ، منگنز و ویتامین های گروه B اشاره کنیم.

در صورتی که برنامه غذایی شما به گونه ای است که تصور می کنید بسیاری از مواد و ویتامینهای گفته شده به بدن شما نمی رسد بهتر است با مراجعه به پزشک از مکمل ها و ویتامینها استفاده کنید.

همچنین ممکن است برخی از افراد رژیم های کاهش وزن و یا اقداماتی داشته اند که منجر به فقر یا کاهش ویتامینها در بدن آنها شده است. اگر از این دست اقدامات و برنامه ها نیز داشته به شما توصیه می کنیم حتماً با مراجعه به پزشک یک چکاپ کلی از وضعیت سلامت خود داشته باشید.

هفت) شستن دیر به دیر موها

یکی از مواردی که به شدت می تواند میزان و حجم موهای شما را کاهش داده و ریزش آن را تسریع بخشد ، شستن نا مرتب یا دیر به دیر است. معمولاً موها در اثر شستن دیر هنگام چربی تولید می کنند و چربی های تولید شده موجب سست شدن ریشه موهای شما می شود.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم موهای خود را به صورت مرتب بشویید و برای خشک کردن آن از وسیله های حرارتی مانند سشوارها کمتر استفاده کنید. همچنین رسیدگی نامنظم به موها علاوه بر اینکه بر سلامت آنها تأثیر می گذارد بر سفید شدن آنها نیز ممکن است موثر باشد همچون استفاده دائمی از ابزارهای حرارتی برای خشک کردن یا حالت دادن موها از این موارد است.

هشت) عدم مصرف میوه و سبزیجات

مصرف روزانه میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. بسیاری از مواد مغذی و انواع ویتامینها در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و در صورتی که شما مصرف روزانه میوه و سبزیجات داشته باشید می توانید تا حد زیادی از کمبود ویتامین در بدن خود جلوگیری کنید.

نه) عدم مصرف اومگا3 و سبوس

منابع غنی از مواد مغذی اومگا3 و سبوس ها که حاوی ویتامین های گروه B هستند می توانند بسیاری از مواد مغذی که برای رشد موهای شما و سلامت آنها لازم است را تأمین کنند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم حتماً از آنها برای جلوگیری از ریزش موها و حفظ سلامت و به تأخیر انداختن سفیدی موهای خود استفاده کنید.

ده) داشتن استرس بالا

متأسفانه بسیاری از افراد به محض مشاهده موهای سفید بر روی سر خود دچار استرس شدید شده و نگرانی ها و ناراحتی هایی را تجربه می کنند و تصورشان این است که سفید شدن موها به معنی زوال روز به روز بدن و رفتن به سمت پیری است.

همین استرس ها منجر به از بین رفتن بسیاری از ذخایر آهن و سایر ترکیبات لازم در خون شما می شود که روند سفید شدن موها و سایر علائم افزایش سن را افزایش می دهد. همچنین ممکن است دست به هر کاری بزنند که همین امر احتمال افزایش اقدامات مضر را بیشتر می کند. همچنین سفید شدن موها همیشه هم نشان دهنده افزایش سن افراد نیست.

بلکه بسیاری از افراد به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی ، سفید شدن موها را زودتر تجربه می کنند ، برخی دیگر از افراد نیز وجود دارند که با وجود سن بالایی که دارند و موهایی که سفید شده ولی آمادگی جسمانی خوبی دارند و این به این معنا نیست که آنها دیگر قادر به بسیاری از فعالیتها نیستند و تمامی ارگانهای بدنی در حال فرسودگی و پیری است.

بنابراین اولین اقدامی که در مقابل سفید شدن موها باید انجام دهید این است که نگرانی های بی مورد خود را کنار بگذارید و در اولین فرصت یک چکاپ کلی از بدن خود داشته باشید و از مواردی که پزشکتان توصیه می کند و مواردی که در این مقاله پیشنهاد داده شده برای کاهش روند سفید شدن موها استفاده کنید.

خوشبختانه سفید شدن موها جزء نشانه هایی نیست که شما آن را نگران کننده تصور کنید و حتی می توانید از انواع رنگها برای پوشاندن موهای سفید شده استفاده کنید.


معرفی مزو مو :

مزو درماهیل              مزو فیوژن              مزو رویتاکر             مزو بایواسکین                 مزو مزولایک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید