چه چیزی باعث پیری زودرس پوست می شود؟

کراتینه مو
کراتینه مو ! آری یا نه ؟  
آبان ۴, ۱۴۰۱
ژل بلوترو belotero - فروش ژل belotero
کاربردهای ژل بلترو
آبان ۴, ۱۴۰۱

چه چیزی باعث پیری زودرس پوست می شود؟

پیری زودرس

پیری زودرس

چه چیزی باعث پیری زودرس پوست می شود را در این مقاله آموزشی بررسی می کنیم.

 علل اولیه پیری زودرس پوست

هورمون های بدن شما در درجه اول مسئول تنظیم، کنترل و بازیابی عملکردها و اندام های حیاتی بدن هستند. وقتی سطح آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، یک چیز مسلم است آن هم پیری زودرس شماست ، سریعتر از آنچه شما دوست دارید. تغییرات هورمونی نیز یکی از دلایل اصلی پیری زودرس برخی از ما است.

در اینجا به برخی از دلایل پیری پوست اشاره می کنیم.

هورمون‌ها و واکنش‌های داخلی زیادی در پیری زودرس پوست دخیل هستند. برخی شامل همان هورمون ها یا واکنش های داخلی هستند که تضمین می کند بدن شما با سموم محیطی مانند آلودگی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید مبارزه می کند.

با افزایش میزان آلودگی در محیط شما، احتمالاً در معرض مواد شیمیایی و سایر مواد مضر بسیار بیشتری قرار خواهید گرفت. این سموم محیطی ممکن است به مرور زمان به سیستم های خود ترمیم کننده بدن شما آسیب بزنند.

هورمون های دیگر ممکن است به سیستم غدد درون ریز، عملکرد تیروئید و سیستم تولید مثل ما مرتبط باشند، که ممکن است ظاهر پوست ما را تحت تاثیر قرار دهد زیرا با گذشت زمان یا به دلیل یک بیماری مزمن تغییر می کند.

 4 علت پیری زودرس پوست

  1. تغییرات هورمونی به مرور زمان می تواند ترمیم پوست را کند بکند.

پوست شما این توانایی را دارد که بیشتر اوقات خود را التیام دهد و خود را ترمیم کند، مگر اینکه به شدت آسیب دیده باشد (مثلاً اگر دچار سوختگی بد یا عفونت یا آسیب پوستی شده باشید). با این حال، همانطور که هورمون ها در طول زمان تغییر می کنند، پوست شما نیز تغییر می کند، و توانایی آن برای تجدید خود در نهایت به خطر می افتد.

از آنجایی که هورمون‌های شما در طول زندگی‌تان در نوسان هستند، احتمالاً متوجه تغییرات پوستی با افزایش سن می‌شوید که می توانیم به خشکی و چین و چروک‌های عمیق اشاره کنیم.

اما حتی جوانان دارای عدم تعادل هورمونی مربوط به سبک زندگی یا ژنتیک هستند و پوست آنها نیز می تواند بیش از حد خشک، پوسته پوسته شود.

بیشتر بخوانید : ژل هیالورونیک اسید 

  1. عوامل سبک زندگی بر پیری پوست تأثیر می گذارد.

تغذیه نامناسب یا رژیم غذایی ناکافی، استرس مزمن، کمبود خواب خوب، مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر، کافئین و نیکوتین بیش از حد، همگی می توانند در کاهش سیستم دفاعی و بازسازی سلولی بدن شما نقش داشته باشند که به نوبه خود بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. . سیگار کشیدن، در واقع، یکی از مهم ترین علل پیری زودرس پوست است. اگر به پوست خود اهمیت می دهید و می خواهید زیبا به نظر برسید و عمر طولانی داشته باشید، به عوامل ذکر شده باید نه بگویید.

سیگار کشیدن برای پوست شما بسیار مضر است و شما را خیلی زود پیر می کند. این تا حدودی به دلیل سم‌های متعددی است که هنگام سیگار کشیدن استنشاق می‌کنید (این سم‌ها بر سیستم ایمنی بدن و همه اندام‌ها از جمله بزرگترین عضو شما یعنی پوست تأثیر می‌گذارند).

همچنین تا حدی به این واقعیت مرتبط است که سیگار بر جذب مواد مغذی شما تأثیر می گذارد (مشکلات جذب ویتامین) به این معنی که حتی تغذیه سالم نیز بر این آسیب غلبه نمی کند. این همچنین به حالت‌های مکرر صورت مبتنی بر استنشاق مربوط می‌شود (کشیدن سیگار باعث می‌شود خطوط سیگاری‌ها بالای لب‌های ما باقی بماند).

  1. آسیب های ناشی از نور خورشید باعث پیری زودرس می شود

آسیب های ناشی از نور خورشید نیز یک عامل اصلی در پیری پوست است. ممکن است در حال حاضر مسخره به نظر برسد، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید در طول سالیان متمادی باقی می ماند و می تواند به شکل لکه های خورشیدی، چین و چروک و شکافه های عمیق تر پوستی ظاهر شود که در سن اواخر دهه 30 یا اوایل دهه40 سالگی رخ می دهد یا حتی زودتر از آن در صورت استفاده از داروهای خاص یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا پس از لیزر درمانی وحتی لایه‌برداری پوست، ظاهر می‌شود.

خوشبختانه، برخی از آسیب‌های ناشی از نور خورشید را می‌توان با درمان‌هایی مانند لیزر ، درمان DOT و سایر درمان‌های پوستی، توسط پزشکان متخصص پوست برطرف کرد. اما یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و سایر وسایل محافظ در برابر آفتاب مانند کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

  1. استرس همچنین یک عامل اصلی در پیری زودرس است.

ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت بالایی دارد. با دسترسی 24 ساعته به اینترنت، ممکن است زمان محدودی برای کاهش استرس، سم زدایی داشته باشیم. همانطور که در روانشناسی امروز ذکر شد، استرس در واقع پیری سلولی را تسریع می کند و واکنش های استرس اغلب در پوست شما ظاهر می شود.

همچنین کمبود خواب با کیفیت (زمانی که بدن و پوست خود را ترمیم می کند) یا دلایلی از قبیل استرس بیش از حد در مورد کار، امور مالی، دانشگاه، فرزندان یا روابط شما نیز می توانند موثر باشند. استرس بر سطح هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین سعی کنید راه‌هایی برای مدیریت عوامل استرس‌زا در زندگی‌تان به شیوه‌ای سالم بیابید چه یوگا، یادداشت روزانه، ورزش یا مشاوره و با گذراندن وقت در طبیعت، از سبک زندگی پرمشغله خود فاصله بگیرید تا به پوستی که ایده آل شماست دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش تزریق ژل لب و خط خنده

3 علامتی که نشان می دهد پوست صورت شما به پیری زودرس دچار شده است:

  1. چین و چروک هایی که از سنین پایین شروع می شوند

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست. کلاژن و الاستین سلول های پوست شما با افزایش سن تجزیه می شوند. سرعت تجزیه کلاژن تا حدی به عوامل ژنتیکی و تا حدی به سبک زندگی و عوامل محیطی مربوط می شود. اگر با داشتن یک سبک زندگی سالم از پوست و سایر اندام های خود مراقبت نکنید، پوست شما می تواند حالت ارتجاعی خود را سریع از دست بدهد.

همچنین توجه داشته باشید که هنگام پاک کردن آرایش اطراف چشمان خود ملایم لایه برداری کنید زیرا این ناحیه دارای پوستی نازک است یا از محصولات لایه برداری ارزان قیمت استفاده نکنید که می تواند پوست را آسیب بزند. از سیگار کشیدن یا استفاده بیش از حد از الکل یا سایر موادی که به پوست آسیب می زند خودداری کنید.

  1. شلی بیش از حد پوست

افتادگی پوست شما به عوامل مختلفی مانند بستگی دارد یکی از آنها تغییرات وزن است. به عنوان مثال، اگر وزن زیادی از دست داده اید، ممکن است پوست صورت و پوست بدن شما شل شود یا اگر کلاژن و الاستین پوست شما مختل شده باشد ( به عواملی که در طول زمان رخ می دهد، یا در رابطه با تغذیه نامناسب، مصرف مواد و برخی داروها یا در دوران بارداری یا یائسگی)، ممکن است متوجه شوید که دچار شلی پوست شده اید و در واقع  پوست افتاده می‌تواند با شروع به تحلیل رفتن فیبرهای کلاژن شما، کرخت به نظر برسد.

بیشتر بدانید :  علت و درمان پوستهای شل شده

شلی در چه سنی روی پوست شما ایجاد می شود؟

شلی پوست اغلب در اواخر دهه 30، اوایل دهه 40 و 50 سالگی به طور قابل توجهی خود را نشان می دهد.

اما حتی اگر در دهه 20 و 30 خود هستید، ممکن است تغییرات ناخواسته ای مرتبط با افزایش سن را در ظاهر پوست خود مشاهده کنید. گاهی اوقات این کار را می توان با لایه برداری، تزریقی یا درمان های مبتنی بر نور انجام داد که به جوانسازی پوست شما کمک می کنند.

  1. لکه های پیری یا لکه های خورشیدی

هر نشانه ای از نور خورشید روی پوست شما، مانند هایپرپیگمانتاسیون (لکه های خورشیدی) یا چین و چروک دور چشم، نشانه ای از افزایش سن است. این به این دلیل است که اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست شما مضر است، سلول های پوست را سریعتر تجزیه می کند و اغلب تولید ملانین را تغییر می دهد.

این می تواند شما را با تغییر رنگ پوست مواجه کند، به ویژه در نواحی گونه ها یا شقیقه ها یا دکلته ایجاد نماید. حتی ممکن است به ملاسما دچار شوید که دلیل آن آفتاب زیاد در سنین پایین است. بهترین راه برای عالی نگه داشتن پوست شما این است که با محافظت بهتر از پوست خود از بروز این موارد جلوگیری کنید.

پیری فرآیندی طبیعی است که همه افراد به آن دچار می شوند در واقع هیچ کس از پیری پوست مصون نیست. اما کارهای زیادی برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و ترمیم آسیب هایی که قبلاً ایجاد شده است، می توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید :  جدیدترین درمان لکه های پوستی

به طور خلاصه، اقدامات کلیدی ضد پیری که می توانید برای حفظ ظاهر پوست خود برای مدت طولانی تری انجام دهید درخشش پوست خود را ایجاد نمایید عبارتند از:

  • استفاده از ضد آفتاب با کیفیت
  • تزریق جوانسازهایی مانند پروفایلو
  • اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • اجتناب از سموم محیطی
  • تغییر سبک زندگی
  • داشتن تغذیه مناسب
  • ورزش منظم
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی
  • پیروی از یک رژیم مراقبت از پوست که مخصوص پوست شما است
  • از قرار گرفتن در معرض عوامل پیری مانند آفتاب زیاد، سیگار کشیدن و مصرف مواد اجتناب کنید

موضوع مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پزشک هستید؟ با ما در ارتباط باشید